Ιστορία, Θεωρίες και Θεσμοί της Ευρωπαϊκής Ολοκλήρωσης, Τμήμα Πολιτικών Επιστημών
Διάλεξη 4Πόλεμος και Πολιτική, Τμήμα Πολιτικών Επιστημών
Διάλεξη 5Πολιτική, Πόλεμος και Στρατηγική, Τμήμα Πολιτικών Επιστημών
Η κατασκευή πυροβόλων και η συγκρότηση σώματος πυροβολικού, φεουδαρχική βασιλεία, κρατική εξουσία.Ποσοτικές μέθοδοι ανάλυσης στις κοινωνικές επιστήμες, Τμήμα Πολιτικών Επιστημών
σύντομη περιγραφήΕισαγωγή στη συγκριτική πολιτική, Τμήμα Πολιτικών Επιστημών
Διάλεξη 5Ιστορία, Θεωρίες και Θεσμοί της Ευρωπαϊκής Ολοκλήρωσης, Τμήμα Πολιτικών Επιστημών
Διάλεξη 5Η ανασυγκρότηση της εβραικής κοινότητας της Θεσσαλονίκης μεταπολεμικά. Συγκρίσεις με την Ευρώπη, Τμήμα Πολιτικών Επιστημών
Η ανασυγκρότηση της εβραικής κοινότητας της Θεσσαλονίκης μεταπολεμικά. Συγκρίσεις με την ΕυρώπηΗ ανασυγκρότηση της εβραικής κοινότητας της Θεσσαλονίκης μεταπολεμικά. Συγκρίσεις με την Ευρώπη, Τμήμα Πολιτικών Επιστημών
Η ανασυγκρότηση της εβραικής κοινότητας της Θεσσαλονίκης μεταπολεμικά. Συγκρίσεις με την ΕυρώπηΗ ανασυγκρότηση της εβραικής κοινότητας της Θεσσαλονίκης μεταπολεμικά. Συγκρίσεις με την Ευρώπη, Τμήμα Πολιτικών Επιστημών
Η ανασυγκρότηση της εβραικής κοινότητας της Θεσσαλονίκης μεταπολεμικά. Συγκρίσεις με την ΕυρώπηΗ ανασυγκρότηση της εβραικής κοινότητας της Θεσσαλονίκης μεταπολεμικά. Συγκρίσεις με την Ευρώπη, Τμήμα Πολιτικών Επιστημών
Η ανασυγκρότηση της εβραικής κοινότητας της Θεσσαλονίκης μεταπολεμικά. Συγκρίσεις με την ΕυρώπηΗ ανασυγκρότηση της εβραικής κοινότητας της Θεσσαλονίκης μεταπολεμικά. Συγκρίσεις με την Ευρώπη, Τμήμα Πολιτικών Επιστημών
Η ανασυγκρότηση της εβραικής κοινότητας της Θεσσαλονίκης μεταπολεμικά. Συγκρίσεις με την ΕυρώπηΗ ανασυγκρότηση της εβραικής κοινότητας της Θεσσαλονίκης μεταπολεμικά. Συγκρίσεις με την Ευρώπη, Τμήμα Πολιτικών Επιστημών
Η ανασυγκρότηση της εβραικής κοινότητας της Θεσσαλονίκης μεταπολεμικά. Συγκρίσεις με την ΕυρώπηΠόλεμος και Πολιτική, Τμήμα Πολιτικών Επιστημών
Διάλεξη 6Πολιτική, Πόλεμος και Στρατηγική, Τμήμα Πολιτικών Επιστημών
Θρησκευτική Μεταρρύθμιση, Αντι-μεταρρύθμιση, μαζική επιστράτευση των μεσοστρωμάτων, τεχνικές βελτιώσεις, μακρόχρονος πόλεμος, μορφοποίηση του σύγχρονου κράτους.Ποσοτικές μέθοδοι ανάλυσης στις κοινωνικές επιστήμες, Τμήμα Πολιτικών Επιστημών
σύντομη περιγραφήΟ Αντισημιτισμός στον 20ό αιώνα, Τμήμα Πολιτικών Επιστημών
Αναλύεται ο όρος «Αντισημιτισμός». Εξηγείται γιατί είναι σημαντικό να ασχοληθούμε με μια ιστορία του σύγχρονου αντισημιτισμού. Στη συνέχεια η ενότητα διατρέχει τα μεσαιωνικά χρόνια και τη διαδικασία περιθωριοποίησης του «διαφορετικού», του «άλλου» μέσα από την επικράτηση της χριστιανικής θρησκείας και συγκεκριμένων κανόνων γύρω από αυτή. (αντισημιτισμός, ολοκληρωτισμός, νεωτερικότητα). Τέλος η ενότητα κλείνει με την άνοδο του ευρωπαϊκού καπιταλισμού και την εποχή της νεωτερικότητας. Όσοι βρέθηκαν στην κορυφή του κύματος, οι οικονομικές, κοινωνικές, πολιτικές ή πνευματικές ελίτ της Γηραιάς ηπείρου, βρήκαν τον τρόπο να ωφεληθούν από τις κατακλυσμιαίες αλλαγές που έφερνε μαζί της η νέα εποχή. Για άλλους όμως η βίαιη ανατροπή των παραδοσιακών σχέσεων και των ως τότε ισορροπιών, αποτέλεσε την απαρχή μιας περιόδου δοκιμασίας. Οι εβραϊκοί πληθυσμοί της Ευρώπης αποδείχθηκαν το πλέον πρόσφορο θύμα.Ο Αντισημιτισμός στον 20ό αιώνα, Τμήμα Πολιτικών Επιστημών
Στην ενότητα αυτή παρουσιάζεται η ανάπτυξη του σιωνιστικού κινήματος στη Θεσσαλονίκη. Αναλύεται η αρχικά μικρή απήχηση του κινήματος καθώς το εβραϊκό millet της πόλης ήταν κυρίαρχο στην οθωμανική Θεσσαλονίκη και δεν είχε λόγους μετανάστευσης. Μετά το 1912 περιγράφονται οι οικονομικοί ανταγωνισμοί ανάμεσα σε Έλληνες χριστιανούς και σε Εβραίους και επισημαίνεται μία διαφοροποίηση ως προς την απήχηση του σιωνισμού στην εβραϊκή κοινότητα της πόλης, ωστόσο και πάλι αυτή δεν ήταν μεγάλη καθώς τα πρώτα χρόνια ένταξης στο ελληνικό κράτος υπήρχαν δυσκολίες αλλά όχι αξεπέραστες για τον εβραϊκό πληθυσμό. Τα δεδομένα θα αλλάξουν μετά την πυρκαγιά του 1917, τη Μικρασιατική Καταστροφή και την άφιξη των εκατοντάδων χιλιάδων προσφύγων στην πόλη, όπως θα δούμε στην επόμενη ενότητα.Ο Αντισημιτισμός στον 20ό αιώνα, Τμήμα Πολιτικών Επιστημών
Στην ενότητα αυτή παρουσιάζεται η δυναμική ανάπτυξη του σιωνιστικού κινήματος στη Θεσσαλονίκη μετά την πυρκαγιά του 1917. Μετά την πυρκαγιά το νέο εθνικό κράτος δεν μπορούσε να παραβλέψει την ευκαιρία να εξελληνίσει την πόλη σε βάρος των Εβραίων πολιτών της, όταν η φωτιά κατέστρεψε τα σπίτια τους και τα μνημεία τους αλλοιώνοντας μέσα σε μια νύχτα τον εβραϊκό χαρακτήρα του κέντρου της Θεσσαλονίκης. Στη φάση αυτή το σιωνιστικό κίνημα βρήκε σημαντικά ερείσματα στον εβραϊκό πληθυσμό και γνώρισε σημαντική ανάπτυξη. Ωστόσο, η εβραϊκή κοινότητα της Θεσσαλονίκης μεταβλήθηκε οριστικά σε μειονότητα μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή, τον ερχομό των χιλιάδων προσφύγων και το τέλος της «Μεγάλης Ιδέας».Ο Αντισημιτισμός στον 20ό αιώνα, Τμήμα Πολιτικών Επιστημών
Παρουσιάζεται συνοπτικά η έξοδος από το γκέτο και η απόκτηση πολιτικών και κοινωνικών δικαιωμάτων για τους εβραϊκούς πληθυσμούς της Ευρώπης. Στη συνέχεια αναλύεται πώςοι κλυδωνισμοί της παγκόσμιας οικονομίας, και ιδιαίτερα η μακροχρόνια περίοδος ύφεσης που εγκαινίασε το πρώτο μεγάλο χρηματιστηριακό κραχ στη Βιέννη το 1873, προκάλεσαν ρωγμές στην κυριαρχία του οικονομικού και πολιτικού φιλελευθερισμού, δίνοντας την ευκαιρία στις αντιδραστικές δυνάμεις της «παλιάς Ευρώπης» να αντεπιτεθούν και να οδηγήσουν στην παλινόρθωση του πολιτικού συντηρητισμού και του αυταρχισμού και, στην οικονομία, του προστατευτισμού, ο οποίος και ενέτεινε τον ιμπεριαλιστικό ανταγωνισμό.Σύντομα όμως οι ελεύθεροι, ως προς τον τόπο πλέον της διαμονής τους Εβραίοι, διαπίστωσαν ότι στη θέση του παραδοσιακού αντισημιτισμού και της θρησκευτικής προκατάληψης, νέες, πιο «πολιτικές» προκαταλήψεις και εχθρότητες τους έκαναν και πάλι ανεπιθύμητους, ίσως περισσότερο από πριν.Ο Αντισημιτισμός στον 20ό αιώνα, Τμήμα Πολιτικών Επιστημών
Η παρουσίαση ξεκινάει με μία ιστορική προσέγγιση διαδεδομένων αντιεβραϊκών αντιλήψεων που είχαν πρωτοεμφανιστεί στα πρώτα χρόνια επικράτησης του χριστιανισμού και εξαπλώθηκαν κατά τα μεσαιωνικά χρόνια και κατά τις σταυροφορίες. Ωστόσο, οι αντιλήψεις αυτές μετατράπηκαν σε θεωρίες συνωμοσίας από το 18ο αιώνα και μετά, όταν το κύμα των φιλελεύθερων ιδεών απλωνόταν σταδιακά στην Ευρώπη (Γαλλική Επανάσταση, επαναστάσεις 19ου αι.). Το κατεστημένο των χριστιανικών εκκλησιών, ιδιαίτερα της καθολικής εκκλησίας διέβλεπε στις ιδέες αυτές μία επίθεση εναντίον των χριστιανικών ιδεών αλλά και της καθεστηκυίας τάξης. Πολύ γρήγορα αναδύθηκαν θεωρίες συνωμοσίας εναντίον του χριστιανικού κόσμου μέσα από δοκίμια, πραγματείες και το λόγο του Τύπου, οι οποίες ενέπλεκαν Εβραίους, τέκτονες και κάθε τι νέο σε ένα απειλητικό συνονθύλευμα. Στη συνέχεια παρακολουθούμε τις οικονομικές, κοινωνικές και πολιτικές εξελίξεις στην τσαρική Ρωσία που κατέληξαν στα πογκρόμ εναντίον των εβραϊκών κοινοτήτων για να κατανοήσουμε πώς εκεί δημιουργήθηκε λίγο αργότερα το πλαστό κείμενο των Πρωτοκόλλων των σοφών της Σιών.