Η ανασυγκρότηση της εβραικής κοινότητας της Θεσσαλονίκης μεταπολεμικά. Συγκρίσεις με την Ευρώπη, Τμήμα Πολιτικών Επιστημών
Η ανασυγκρότηση της εβραικής κοινότητας της Θεσσαλονίκης μεταπολεμικά. Συγκρίσεις με την ΕυρώπηΜαθηματικά στην Πολιτική Επιστήμη :εισαγωγή, Τμήμα Πολιτικών Επιστημών
Διάλεξη 6Μαθηματικά στην Πολιτική Επιστήμη :εισαγωγή, Τμήμα Πολιτικών Επιστημών
Διάλεξη 13Σύγχρονα Θέματα Διεθνούς Πολιτικής, Τμήμα Πολιτικών Επιστημών
Διάλεξη 9Ο Αντισημιτισμός στον 20ό αιώνα, Τμήμα Πολιτικών Επιστημών
Στην ενότητα αυτή παρουσιάζεται το πώς διαμορφώθηκε ο μύθος του «ιουδαιομπολσεβικισμού», ο οποίος είχε γνωρίσει μεγάλη διάδοση μετά τον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο, όταν έγινε το σύνθημα της καταστολής εναντίον των σπαρτακιστών στη Γερμανία και των αντίστοιχων κινημάτων αλλού. Παρακολουθούμε πώς άρχισε να διαδίδεται ευρύτατα η άποψη ότι ο μπολσεβικισμός ήταν ένα είδος μεταδοτικής ασθένειας με τους Εβραίους επαναστάτες της κεντρικής και ανατολικής Ευρώπης να την μεταδίσουν. Η ιδέα αυτή είχε αρχίσει να αναπτύσσεται ακόμη από το 1918 σε συγγραφείς και λογοτέχνες, ωστόσο εξετάζουμε πώς στο ναζισμό σημειώθηκε τελικά η ακραία βιολογικοποίηση του αντισημιτισμού, που αναδιατύπωνε το μύθο της «συνωμοσίας» και το παλιό στερεότυπο του Εβραίου ως αντεθνικού στοιχείου με όρους όμως πια φυλετικής υγιεινής.Μαθηματικά στην Πολιτική Επιστήμη :εισαγωγή, Τμήμα Πολιτικών Επιστημών
Διάλεξη 10Θέματα εφαρμοσμένης πολιτικής ανάλυσης, Τμήμα Πολιτικών Επιστημών
σύντομη περιγραφήΜαθηματικά στην Πολιτική Επιστήμη :εισαγωγή, Τμήμα Πολιτικών Επιστημών
Διάλεξη 4Θέματα εφαρμοσμένης πολιτικής ανάλυσης, Τμήμα Πολιτικών Επιστημών
σύντομη περιγραφήΗ ανασυγκρότηση της εβραικής κοινότητας της Θεσσαλονίκης μεταπολεμικά. Συγκρίσεις με την Ευρώπη, Τμήμα Πολιτικών Επιστημών
Η ανασυγκρότηση της εβραικής κοινότητας της Θεσσαλονίκης μεταπολεμικά. Συγκρίσεις με την ΕυρώπηΟ Αντισημιτισμός στον 20ό αιώνα, Τμήμα Πολιτικών Επιστημών
Στην ενότητα αυτή παρουσιάζεται αναλυτικά πώς κατά την περίοδο του Μεσοπολέμου διαμορφώθηκε ένας λόγος γραπτός (συγγραφείς, τύπος) και προφορικός που συνδύαζε στοιχεία του σοσιαλιστικού αντισημιτισμού, του καθολικού και αντιδραστικού αντι-ιουδαϊσμού με το νέο επιστημονικό ρατσισμό. Στη Γερμανία, η διχοτόμηση Εβραίος/Άριος αντιστοιχούσε στη σύγκρουση μεταξύ Zivilisation και Kultur και χαρακτήριζε όλα τα γραπτά των θεωρητικών της «συντηρητικής επανάστασης». Το αντιθετικό σχήμα Άριος/Εβραίος αποτελούσε βασικό στοιχείο της εθνικιστικής κουλτούρας και μόνιμο παράγοντα κατασκευής και αρνητικού στιγματισμού της ετερότητας, ενάντια στην οποία διαμορφωνόταν η εθνική ταυτότητα τόσο στη Γερμανία, όσο και στην υπόλοιπη Ευρώπη. Ο ναζισμός οικειοποιήθηκε λοιπόν τη θεώρηση του Εβραίου ως καθαρής αφαίρεσης και ως μεταφοράς του Zivilisation. Ήταν, ως προς αυτό, παιδί του αντισημιτισμού του 19ου αιώνα και μέσα από αυτήν τη διαδρομή έφτασε στην ιδέα του αφανισμού των Εβραίων για να υπάρξει μία ομοιογενής ανθρωπότητα.Σύγχρονα Θέματα Διεθνούς Πολιτικής, Τμήμα Πολιτικών Επιστημών
Διάλεξη 8Μαθηματικά στην Πολιτική Επιστήμη :εισαγωγή, Τμήμα Πολιτικών Επιστημών
Δεν υπάρχει καλής ποιότητας ήχοςΣύγχρονα Θέματα Διεθνούς Πολιτικής, Τμήμα Πολιτικών Επιστημών
Διάλεξη 5Σύγχρονα Θέματα Διεθνούς Πολιτικής, Τμήμα Πολιτικών Επιστημών
Διάλεξη 7Ο Αντισημιτισμός στον 20ό αιώνα, Τμήμα Πολιτικών Επιστημών
Στην ενότητα αυτή παρουσιάζεται η ανάπτυξη του σιωνιστικού κινήματος στη Θεσσαλονίκη. Αναλύεται η αρχικά μικρή απήχηση του κινήματος καθώς το εβραϊκό millet της πόλης ήταν κυρίαρχο στην οθωμανική Θεσσαλονίκη και δεν είχε λόγους μετανάστευσης. Μετά το 1912 περιγράφονται οι οικονομικοί ανταγωνισμοί ανάμεσα σε Έλληνες χριστιανούς και σε Εβραίους και επισημαίνεται μία διαφοροποίηση ως προς την απήχηση του σιωνισμού στην εβραϊκή κοινότητα της πόλης, ωστόσο και πάλι αυτή δεν ήταν μεγάλη καθώς τα πρώτα χρόνια ένταξης στο ελληνικό κράτος υπήρχαν δυσκολίες αλλά όχι αξεπέραστες για τον εβραϊκό πληθυσμό. Τα δεδομένα θα αλλάξουν μετά την πυρκαγιά του 1917, τη Μικρασιατική Καταστροφή και την άφιξη των εκατοντάδων χιλιάδων προσφύγων στην πόλη, όπως θα δούμε στην επόμενη ενότητα.Θέματα εφαρμοσμένης πολιτικής ανάλυσης, Τμήμα Πολιτικών Επιστημών
σύντομη περιγραφήΘέματα εφαρμοσμένης πολιτικής ανάλυσης, Τμήμα Πολιτικών Επιστημών
σύντομη περιγραφήΟ Αντισημιτισμός στον 20ό αιώνα, Τμήμα Πολιτικών Επιστημών
Στην ενότητα αυτή παρουσιάζεται η δυναμική ανάπτυξη του σιωνιστικού κινήματος στη Θεσσαλονίκη μετά την πυρκαγιά του 1917. Μετά την πυρκαγιά το νέο εθνικό κράτος δεν μπορούσε να παραβλέψει την ευκαιρία να εξελληνίσει την πόλη σε βάρος των Εβραίων πολιτών της, όταν η φωτιά κατέστρεψε τα σπίτια τους και τα μνημεία τους αλλοιώνοντας μέσα σε μια νύχτα τον εβραϊκό χαρακτήρα του κέντρου της Θεσσαλονίκης. Στη φάση αυτή το σιωνιστικό κίνημα βρήκε σημαντικά ερείσματα στον εβραϊκό πληθυσμό και γνώρισε σημαντική ανάπτυξη. Ωστόσο, η εβραϊκή κοινότητα της Θεσσαλονίκης μεταβλήθηκε οριστικά σε μειονότητα μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή, τον ερχομό των χιλιάδων προσφύγων και το τέλος της «Μεγάλης Ιδέας».Ο Αντισημιτισμός στον 20ό αιώνα, Τμήμα Πολιτικών Επιστημών
Στην ενότητα αυτή παρουσιάζονται οι εξαιρετικά δύσκολες κοινωνικές και οικονομικές συνθήκες στην Ευρώπη μετά τον α ΄π. π. και την Οκτωβριανή Επανάσταση, με την όξυνση των εθνικισμών, το διαχωρισμό των ανθρώπων υπέρ ή κατά της επανάστασης και την επαχθή συνθήκη των Βερσαλλιών για τη Γερμανία. Εξηγείται πώςτο γεγονός ότι το ποσοστό των Εβραίων -ήταν σχετικά μεγάλο μεταξύ των μπολσεβίκων, τροφοδότησε έναν μύθο που εξαπλώθηκε σε όλο τον Δυτικό κόσμο ενώ οι όροι «Εβραίοι» και «κομμουνιστές» θεωρούνταν ταυτόσημοι στον προπαγανδιστικό λόγο όλων των αντισημιτικών ομάδων της δεκαετίας του '30 στην Ευρώπη, ιδιαίτερα στην Πολωνία, την Ουγγαρία και τη Ρουμανία. Στη Γερμανία την πλειονότητα των Εβραίων της, η Δημοκρατία της Βαϊμάρης άνοιξε τον δρόμο για κοινωνική άνοδο και για έναν σημαντικότερο ρόλο στη ζωή της χώρας ενώ γίνονταν ευρέως αποδεκτοί από τα φιλελεύθερα και αριστερά στοιχεία της γερμανικής κοινωνίας — μέχρι το ξέσπασμα της οικονομικής κρίσης, το 1929-30.Στη συνέχεια ο αντισημιτισμός άρχισε να εξαπλώνεται ολοένα και περισσότερο και, κατά τα τελευταία χρόνια της δημοκρατίας, άρχισε να κερδίζει οπαδούς που δεν ανήκαν καν στον χώρο της παραδοσιακής Δεξιάς. Αυτό το πρόσφορο έδαφος βρήκε ο Χίτλερ για να αναπτύξει τις ιδέες τους.